Lájkoljon minket!

Kövessen minket!

Iratkozzon fel!

Premium Health Concepts Kft. | Tel.: +36 30 / 229 21 96 | e-mail: office@premiumdiet.hu

HU  EN  DE  SK  RO  TR  AE

Az elhízás bio-pszicho-szociális modellje

A túlsúly kezelése a legtöbb esetben sokkal inkább pszichológiai, mintsem belgyógyászati probléma. Az elhízások 85-90%-ban a rossz szociális környezet, családi minta és szokások miatt alakulnak ki. A testsúlyunk egy lelki egyensúly-meghatározó tényező, épp ezért a fogyókúrázóknak gyakran szükségük van lelki tanácsadásra, pszichológiai segítségre is.

A táplálkozásnak is van szimbolikája. Sok dolgot megtudhatunk lelkiállapotunkról attól függően, hogy épp milyen ételt kívánunk. Az éhség a kapni akarás, birtoklási vágy szimbóluma, melyet az evéssel tudunk kielégíteni. Ezáltal az evés egyfajta szorongást elhárító eszköz, az önkontrollvesztéstől való félelmünket fejezzük ki vele, ezzel pótoljuk a kontrolláló cselekvések hiányát.

Mi is a bio-pszicho-szociális modell?

Felismeri a pszichológiai, szociális, kulturális faktorok szerepét az elhízás kialakulásában és lefolyásában. A bio-pszicho-szociális elmélet szerint a különböző zavarok kialakulásában prediszponáló, precipitáló és fenntartó tényezőket különítenek el. Az elhízás esetében hajlamosságot jelenthet a genetika, a családi evési minták, a krónikus depresszió, az egyéni pszichológiai eltérések (szorongás, depresszió, stb.). Precipitáló tényező (diétázáshoz és fogyáshoz vezető ok) például a szexuális visszaélés, vagy valamilyen aktuális lelki trauma (gyász, frusztráció).

A túlsúly kialakulásának okai, háttere:

1. Egyénen belüli tényezők:

2. Családi okok:

3. Kulturális hatások

A fogyást elsőként fejben kezdjük!

Gyakorlati tanácsok fogyókúrázóknak:

1. Tegye fel magának a kérdést: Valóban fogyni akar? Írjon egy listát, miért akar megszabadulni túlsúlyától!

2. Figyelje meg az éhségét! Milyen, amikor éhes? Hol érzi? Mit érez? Biztosan éhséget érez-e és nemcsak szomjúságot?

3. Ha gyakori, hogy evés után újra éhesnek érzi magát, lehetséges, hogy nem a fizikai éhség jeleit érzi, hanem a lelke hiányzó szükségleteit.

4. Figyelje meg, mikor éhes, mennyire szereti önmagát akkor. Gyakran csak egy kis önbizalom erősítésre van szükség. Masszírozza át arcát, vállait, karjait, mellkasát, hasát, lábait. Ez segít felélénkülni és nem vágyik majd annyira az ételre.

5. Már csecsemőként megtanuljuk, hogy a táplálék édesanyánktól életmentő lehet. Emiatt felnőttként is mindenféle lelki feszültségünket az evéssel akarjuk elűzni.

6. Lelki feszültségét fizikailag is kielégítheti. Hívja fel egy barátját, menjenek el futni, edzeni, de egy forró fürdő is csodákra képes olykor!

7. Fogyókúrában mindig megvonunk magunktól valamit, legyen az édesség, kalória, szénhidrát. Ezt helyettesítse valami egészségessel, amit a diétája is enged.

8. Akaraterő! Segít, ha reggelente átgondolja, mi mindent fog aznap csinálni és tartsa is magát hozzá! Mindig MA tegye meg az első lépést!

9. Írjon listát azokról a dolgokról, melyeket szeret csinálni! Illesszen be egyet minden egyes napjába!

10. Tűzzön ki célokat! A céltalanság csak unalmat vonz, az unalom pedig az éhséget és a felesleges evést.

(Írta: Csóka Nikoletta viselkedéselemző)

 

Felhasznált irodalom:

Túry Ferenc, Szumska Irena, Joó Mária Nóra: Az obezitás pszichológiai háttere

Forgács Attila, Túry Ferenc, Németh Marietta: Dominanciaviszonyok és evészavarok avagy a megevett hatalom.

mashogy.hu

pszichologia.blog.hu

www.talpigno.hu

VISSZA